O blogu

Dobrodošli na blog o trčanju i veganskoj ishranih. Želim vam da se osećate prijatno i da ovde možete provesti vreme čitajući i diskutujući o temama koje budu pokrenute, a da ne budete suočeni sa političkom, verskom, nacionalnom ili bilo kojom drugom mržnjom ili netolerancijom.
Ovim blogom želim da vidim da li osoba može da se hrani veganskom ishranom i da se bavi atletikom koja zahteva velike i dugotrajne napore (polumaratoni, maratoni, triatlnoi, itd...). Pošto je čest argument protiv veganske ishrane tvrdnja da se neko bavi poslovima koji iziskuju velike napore, mislim da nema boljeg testa nego upravo ovi testovi. Ovo ne činim iz razloga da omalovažavam one koji se hrane (i žive) drugačije, ali se nadam da će neko biti pokrenut ovom idejom i rezultatima, i usvojiti još neke zdrave navike u životu.

четвртак, 05. децембар 2013.

Vegani i vegetarijanci su manje podložni raku, tvrdi istraživanje univerziteta u Loma Lindi

Istraživanje je otpočelo 2002. Među članovima Hrišćanske Adventističke Crkve u Americi I Kanadi, kako tvrdi univerzitet.
Vegani (ljudi koji ne jedu meso, ribu, mleko I jaja) su manje skloni nego njihovi ne vegetarijanski prijatelji da obole od raka, pokazuje istraživanje Loma Linde.
Istraživanje je nazvano “Adventističko Zdravstveno Istraživanje – 2”, rekao je zastupnik univerziteta Herbert Atienza na izjavama u utorak.
Otkrića istraživanja takođe tvrde da vegani „posebno dobijaju više zaštite protiv kancera specifičnih za žene, kao što su rak dojke, materice, ovarija i drugi genitalni kanceri,“ rekao je Atienza.
Osim toga, vegetarijanci koji konzumiraju mlečne proizvode i jaja „dobijaju više zaštite od kancera gastrointestinalnog trakta, kao što su rak debelog creva, želudca i pankreasa, dok vegetarijanci koji jedu ribu dobijaju zaštitu od kancera respiratornog i urinarnog sistema,“ rekao je Atienza.
Istraživanja bi trebala dati doktorima i dijatetičarima „bolje razumevanje odnosa između specifičnih vegetarijanskih podgrupa sa specifičnim kancerima,“ rekao je dr Jesenia Tantamago-Barli, profesor na Loma Linda Univerzitetu škole javnog zdravlja i saradnik na post doktorskim studijama za ovo istraživanje.
Tantamango-Barli je vodeći autor ovog istraživanja, koje je je izdato u Novembarskom izdanju „CancerEpidemiology Biomarkerks Prevention“, rekao je Atienza.
Otkrića istraživanja koriste podatke koji uključuju 69,120 Adventista Sedmog Dana koji su učestvovali u studiji, tvrdi Atienza.
Svi učesnici studije popunili su upitnike koji su pitali koliko često kozumiraju više od 200 vrsta hrane, rekao je Atienza.
„Učesnici su zatim bili klasifikovani u kategorije po ishrani, zavisno od njihovih odgovora: Vegani, ljudi koji ne jedu meso, ribu, mlečne proizvode i jaja; Lakto-ovo vegetarijanci, ililjudi koji ne jedu meso i ribu i Pesko vegetarijanci, ili ljudi koji ne jedu meso a jedu ribu,“ rekao je Atienza.
Ukratko, pronalasci istaknuti od Loma Linda Univerziteta:

  • Povezanost između vegetarijanizma, a posebno ljudi koji održavaju vegansku ishranu, i svih kancera, nagoveštava blagu ali sigurnu zaštitu od celokupnog rizika za rak.
  • Vegetarijanci imaju manje gastrointestinalnih kancera, uključujući rak debelog creva, pankreasa, jetre i želudca, posebno među lakto-ovo vegetarijancima.
  • Veganske žene doživele su manje kancera specifičnih za žene.
  • Pesko vegetarijanci je izgledalo da imaju zaštitu od kancera respiratornog i urinarnog sistema.
„Ovo istraživanje tvrdi da vegetarijanska ishrana može da smanji dešavanje svih kancera,“ dr Geri Frejzer, je prepoznat kao glavni istraživač studije.
Studija je počela 2002. Godine među članovima Hrišćanske Adventističke Crkve u Americi i Kanadi, rekao je Atienza.
„Jedinstvena karakteristika ove studije je učestvovanje članova Hrišćanske Adventističke Crkve, populacije sa velikim varijatetom prehrambenih navika, kao i sa veoma malim procentom konzumiranja alkohola ili pušenja cigara, neprehrambenih faktora koji bi inače uticali na studiju,“ rekao je Atienza.
Loma Linda Univerzitet je obrazovna zdravstveno-naučna institucija sa preko 4600 studenata, koja se nalazi u Inland Empire Južne Kalifornije.
U 2011. Godini, mesto Murieta je postalo dom za afilijaciju Loma Linda Univerziteta sa Medicinskim Centrom – Murieta.

понедељак, 25. фебруар 2013.

Pet razloga zašto vas trčanje čini srećnijim i zdravijim

Sreća i zdravlje - dve stvari koje ljudi današnjice očajno potrebuju. Nikada, kao čovečanstvo, nismo bili tehnološki razvijeniji nego sada, a nikada nije vladalo veće beznađe i toliko bolesti (pored tolikog razvitka u medicini).
Kada sam pre četiri godine počeo sa treniranjem trčanja nisam ni znao koje sve prednosti će mi ono doneti. Jedino sam znao da je ono dobro i da za par meseci želim da pretrčim polumaraton a za godinu dana i maraton - što sam i postigao pažljivo prateći plan koji su danas lako dostupni na internetu (trcanje.rs - planovi za pripreme).

Pet prednosti trčanja:

Trčanje gradi izdržljivost

Maraton je u isto vreme ispit i fizičke i mentalne izdržljivosti. Svakom sedmicom, svakim pretrčanim kilometrom, svakim usponom koji ste pretrčali vi ste gradili fizičku izdržljivost. Ono što mene ipak fascinira kod trčanja na duge staze je psihička strana trčanja: Volja se jača kroz redovne treninge - trka je samo šlag na torti.
Svakog jutra kada ste mogli ostati još malo u krevetu a odlučili ste da ustanete i trčite, svaki put kada ste odlučili da i pored upale mišića trenirate, svaki put kada ste uradili isplanirani trening, vi ste ostvarili jednu malu pobedu volje nad telesnim željama/impulsima. Svaki put kada na instinktivnu želju da odustanete ili popustite odreagujete na zdrav način, vaša volja jača i sledeći put lakše će vam biti da donsete dobru odluku za trčanje, ali isto tako i za druge stvari u životu kada će život svom svojom silom pokušavati da ispita vaše granice izdržljivosti.

Trčanje vam sređuje misli

Lepo je otići na trening sa prijateljima (pogotovo dužine), ali naučio sam da cenim treninge na kojima sam sâm sa svojim mislima. Šta god da me je mučilo, sa kojim god problemom da sam se suočio, mnogo lakše, bolje i konstruktivnije ga rešim dok trčim. Neki to vreme nasamo koriste i kao molitvu, vreme kada se misli uzdižu na jedan viši nivo.
Kada se osećate nervozno, zbunjeno, napeto, bolje otrčite nekoliko krugova u parku, ili nekom drugom zgodnom mestu - to će vam doneti neverovatnu svežinu misli.

Trčanje će vas motivisati da se hranite i živite zdravije

Ne dugo nakon početka treniranja, primetićete da se više zanimate za zdraviju ishranu i da ste više motivisani za zdravlje. Postoji jedna interesantna pojava kod onih koji se redovno bave atletikom, bili muškarac ili žena, sigurno znate dosta recepata, u kojoj hrani ima koliko belančevina a koliko ugljenih hidrata, čitate nalepnice na proizvodima i sve to - niko ih ne tera, vremenom im je došlo prirodno.
Ne treba dugo trkaču da shvati da kasno leganje u krevet daje loše rezultate, što može da vam bude dobra motivacija i dobar zamor za lep i prijatan san kad će se i vaše telo i um lepo odmoriti.

Trčanje gradi samopouzdanje

Nekada kada izađem da trčim stvarno mi nije do toga, ali onaj osećaj nakon trčanja je neprocenjiv - u toku čitavog dana znaću da sam još malo doprineo mom zdravlju, izgledu i da sam još jedan trening bliže od onog cilja za koji treniram. Takođe narednih sati nakon trčanja primetićete da ste mnogo življi od ljudi koji vas okružuju - dok oni mamurno piju jutarnju kafu da bi prevarili organizam na dva sata da im malo digne pritisak, vaša krv cirkuliše punom snagom kroz organizam, a vaš mozak je pun krvi bogate kiseonikom spreman da se efikasno posveti poslu.

Trčanje luči hormone sreće

Svi mi volimo da budemo srećni i da se osećamo radosno. Za to su odgovorni hormoni sreće serotonin i endorfin koji se luče kada trenirate. Nažalost mnogi umesto prirodnog načina za lučenje hormona biraju druge (veštačke) pobuđivače hormona sreće - droge, duvan, alkohol, čak i čokolada (zbog čega su mnogi zavisni od nje). Na šta sve pozitivno može da deluju hormoni sreće:

Oslobađanje od zavisnosti

Ovo je jedna od ključnih prednosti lučenja hormona sreće usled trčanja. Nakon ostavljanja supstance / ili štetne aktivnosti, potrebno je zameniti lošu naviku (koja je do sada lučila hormon sreće) sa dobrom navikom (trčanje) koja će imati isti psihološki efekat, ali bez štetnih posledica i sa mnogo pozitivnih. Ukoliko ostavljate duvan, trčanje će vam još pomoći i da brže ispraznite pluća od nataloženog katrana.

Depresija

Ukoliko se borite sa depresijom ili depresivnim osećanjima, ovo je možda glavni a u isto vreme i prirodni način koji će pokrenuti vaše telo da samo luči anti-depresivne hormone.

Stres i napetost

Posle psihički teškog i napornog dana možda vam je prva reakcija kauč + TV + ?, ali ta kombinacija vas neće toliko rasteretiti kao jedno lagano trčanje. Nakon trčanja osećaćete se mnogo srećnije i sa takvim stanjem uma moći ćete sveži da sutradan odete na posao.

Odgovornost

Trčanje donosi mnogo prednosti, ali takođe je bitno da budete odgovorni prema vašem telu. Postoje razlozi zbog kojih trčanje nije možda najbolja aktivnost za vas (slabo srce, kukovi, kolena,...).
Ukoliko imate problem sa težinom koja dosta prelazi vašu idealnu težinu, preporučio bih da prvo počnete sa brzim hodanjem. Efekat je sličan, samo što ne pravi toliki stres kukovima i kolenima kao što bi to za vas činilo trčanje. Kada skinete dovoljno kilograma na taj način, onda ćete već moći da krenete i sa trčanjem bez straha za vaše zdravlje. U svakom slučaju, dobro je da se posavetujete sa lekarom o preporučenoj alternativi ukoliko bi trčanje naškodilo vašem zdravlju.